Hoe kan ik het bovenblad van een antieke dressoir het beste opknappen?

Heb een oud- Hollands dressoir (donker eiken) waarvan het bovenblad ernstig beschadigd is door vochtplekken en krassen. Hij is altijd met wrijfwas behandeld.
Mijn vraag is:
Mag ik dit schuren (e.v.met een vlakschuurmachine)
Hoe krijg ik alles het beste weer op kleur?
Waarmee kan ik het het beste lakken of schilderen?
Alvast bedank voor jullie antwoorden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Je kunt het alleen schuren als je zeker weet dat het een massief bovenblad is. Als het is gefineerd, maak je de zaak met schuren helemaal kapot.
Het beste is om het hele dressoir te schuren en opnieuw af te werken, dan weet je zeker dat de afwerking overal hetzelfde is. Als het hele dressoir met wrijfwas behandeld is, en je gaat de bovenkant schuren, zal dat er altijd anders uit zien in het begin. Kies een houtafwerkingsmiddel met de beste kleur, die er het meeste bij past bedoel ik. En dan ook maar weer met wrijfwas behandelen, totdat het er hetzelfde uit ziet.

Maar het is een enorme klus... sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Flipje: heb je een suggestie voor het houtafwerkingsmiddel? beits, verf of lak?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+11

Andere antwoorden (3)

ik zou wat informatie gaan vragen bij een meubelresterateur of een antiekwinkel
die weten precies wat wel en niet kan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de oude (was)lagen te verwijderen heb ik goede ervaringen met stukjes vensterglas. Met een glassnijder in handzame partjes snijden, en schrapen maar! Werkt relatief snel, zonder krassen, en ook niet onbelangrijk: schoon!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb laatst helemaal zelf een simpel Ikea-tafeltje in elkaar gezet. Waarbij heb ik het bovenblad ondersteboven op de grond neergelegd om vervolgens met geweld de poten erin te draaien. Toen het tafeltje gammel en wel in elkaar zat zaten er enorme krassen in het zwarte tafelblad.
Deze heb ik vakkundig ingekleurd met een zwarte benzinestift, waardoor er van de krassen niet veel meer te zien is.
Ik zeg niet dat het dé mogelijkheid is, maar wel een mogelijkheid.

Overigens doet het tafeltje nu ook dienst als voetensteun/bieropener. Dus mede door mijn gebrekkige vakmanschap heeft zijn esthetische waarde plaatsgemaakt voor een multifunctionaliteit waar wij erg tevreden mee zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@surinam: Hier ligt de intentie van mijn vraag niet. Misschien een waardevol antwoord voor een ander maar om van een mooi dressoir een bieropener te maken?
Met alle respect voor je antwoord maar hier kan ik niksmee!