Moet je de bessen van een Calicarpa struik handmatig verwijderen?

De stuik zit vol halfvergane bessen die niet worden gegeten door vogels. Hoe is dan plek voor de nieuwe bessen vragen wij ons af in ons nieuwe huis waar deze keuzestruik al jaren staat....

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Antwoorden (1)

Ja, je kunt ze handmatig verwijderen, of door het snoeien van de struik.
De sierheester wordt laat in de winter of vroeg in het voorjaar gesnoeid. Meestal snoei je in het voorjaar tot de bessen van de struik zijn verdwenen. Callicarpa bloeit op het jonge hout en dus moet de aanmaak van jonge takken steeds gestimuleerd worden voor een rijke besdracht.. Het overtollige hout regelmatig jaarlijks verwijderen en de verkeerd staande takken eruit snoeien.